לראות, לשמוע, לטעום, לחוות ולקנות
  מה למה
מה למה
יום א', ה’ בסיון תשפ”א
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
נכון ולא נכון, עשה ואל תעשה- באדיבות רותי אבירי, דיאטנית קלינית ויועצת התזונה של חברת טונה סטארקיסט
19:42 (11/02/18) נאוה וינגרטן
תגיות: טונה סטרקיסט, רותי אבירי, טאבולה טונה ועשבי תיבול, טונה עשבי תיבול מנגולד וכרשה

רוב שעות היום אנו נמצאים במקום העבודה שלנו ונשאבים ללחץ ולעומס העבודה. כתוצאה מכך אנחנו מוותרים ומזניחים תחומים אחרים בחיינו ואחד מהם הוא הדאגה לבריאותנו בכלל ולתזונה נכונה בפרט. רותי אבירי, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה לחברת טונה סטארקיסט מסבירה על טעויות שכיחות שעושים במהלך השגרה העמוסה ומציעה פתרונות ודרכים לייעול. יוצאים מהבית ללא ארוחת בוקר כדי להרוויח עוד כמה דקות של שינה. כתוצאה משינה בשעה מאוחרת או עייפות מצטברת וקושי לקום, אנו מוותרים על ארוחת הבוקר כדי להרוויח עוד 10 דקות של שינה. כשמוותרים על ארוחת בוקר משיגים פחות את הדרישות התזונתיות שלנו בכל היום, רמת הריכוז פוחתת, אנו נעשים פחות ידידותיים, יותר עצבניים ועומדים פחות בפני הפיתויים של הנשנושים בעבודה. חשוב לנסות לאכול משהו קטן כגון פרוסת לחם מלא עם חלבון איכותי כמו טונה, גבינה או חביתה וירק ולא לשכוח לשתות. בכל זאת לא הספקתם? קחו את האוכל לדרך. מדלגים על הפסקת הצהריים כדי להמשיך לעבוד. גם אם הקפדנו לאכול ארוחת בוקר וגם אם לא, אנו עלולים למצוא את עצמנו נשאבים לעבודה ומעדיפים לדלג על הפסקה קלה לארוחת צהריים. ההפסקה לא חשובה רק להתאווררות מהעבודה ולחזרה לעבודה ביתר יעילות, אלא גם חשובה כדי למנוע נשנושים רבים שעלולים להתרחש כתוצאה מהרעב שהיה ולא קיבל מענה בארוחה או כדי למנוע מאתנו להתנפל ולאכול יותר מידי כשנגיע הביתה. הארוחה בהפסקת צהריים לא חייבת להיות ארוחה חמה, סנדוויץ' "טוב" יכול להוות ארוחה משביעה, בריאה ומאוזנת, המכילה שילוב של פחמימות וחלבונים, ומספקת גם ויטמינים ומינרלים חיוניים. לדוגמא: סנדוויץ' המורכב מלחם מקמח מלא, במילוי חלבון איכותי (טונה, בשרים רזים או גבינות), ובתוספת ירקות טריים ומגוונים. מומלץ לסגור ביומן כחצי שעה בצהריים, ולהתייחס לזה כמו פגישה רבת משתתפים שלא ניתן להזיז. נשנוש כדי לסתום רעב שמתעורר כשאין זמן לעשות הפסקת אוכל. בכל משרד קיימים נשנושים ורובם לא מזינים ובריאים. גם אם לא נרצה לאכול מהם,כשנהיה רעבים היכולת שלנו לעמוד בפיתויים תקטן ונמצא עצמנו מנשנשים מהם ולא מעט. לכן חשוב לא לדלג על ארוחות, ומומלץ להחזיק במשרד נשנושים בריאים כגון פרות וירקות חתוכים. אכילה מול המחשב כדי לא לבזבז זמן עבודה. אכילה מול מסך היא אכילה שנעשית בהיסח הדעת ובאכילה כזאת לרב לא נהנה באמת מהמזון. בנוסף, בעיקר לא נרגיש כמה אכלנו ולכן נסתכן באכילה גדולה יותר מצרכי הגוף שעלולה לגרור אחריה השמנה. חשוב להקדיש זמן ותשומת לב לארוחה כדי לחוש שבעים יותר ולאכול לפי צורכי הגוף. שתיית כמות מים לא מספק עקב שכחה. לעיתים קרובות שוכחים לא רק לאכול אלא גם לשתות. שתייה מספקת של מים, לאורך כל היום משפרת ביצועים קוגניטיביים, מפחיתה עייפות ותורמת להישגים טובים יותר. אפילו רק התייבשות קלה (של 1% ממשקל הגוף שזה למשל 700 גר' לאדם במשקל 70 ק"ג), יכולה לפגוע בזיכרון לטווח קצר, במהירות תפיסה ולגרום להופעת תסמינים של עייפות וכאבי ראש, אשר כשלעצמם פוגעים בכושר הריכוז וביכולת החשיבה. לכן, דאגו שתמיד יהיה לידכם בקבוק מים ושתו לא רק כשתהיו צמאים. שתייה מרובה של קפה כדי להשתיק רעב או כדי להתעורר. לתדלק את עצמנו בקפה במקום לאכול כשרעבים זה הרגל מוטעה ביסודו. כשרעבים צריך לאכול ולא לעשות מניפולציות להדחיק את הצורך על ידי צריכת משקאות או מזונות לא מומלצים. לקפה יש אומנם תכונה מעוררת, אך לא את המחשבה. הקפה גורם להגברת הפרשת אדרנלין בדם, אך בעצם הוא פוגע ביכולת ובכושר הריכוז ועלול לגרום לתחושת מתח. לכן מומלץ בזמן הפסקה מהעבודה, לעשות 3-2 דקות של פעילות גופנית מעוררת (כגון: סיבוב קצר בחוץ או כמה מתיחות במקום) ולא לשתות קפה. אכילה מרובה במסעדות/ בחוץ. בין אם לא הבאנו אוכל מהבית ובין אם קיבלנו תלושים למסעדות ליד מקום העבודה, אכילה מרובה בחוץ אינה מומלצת. העדיפו לפחות בחלק מהימים להביא אוכל מהבית: ארוחה מבושלת שאפשר לחמם במיקרו, כריך בריא, או רכיבים להרכבת ארוחה במקום כגון סלט או לחמניה מלאה עם קופסת טונה שקל לשאת ולפתוח מעל או לשים בפנים. אם כבר יצאתם מהמשרד, חשוב במיוחד להיזהר מהארוחות העסקיות: עדיף לשלם עוד מספר שקלים ולא לאכול הרבה רק כי זה היה בזול. לא לאכול כל היום ולהתנפל על המקרר בערב. גם אם לא נהיה רעבים, קיים אצל רובנו הרגל שעם הכניסה הביתה, נעבור במטבח ונפתח את המקרר ל'חטוף משהו'. עצם הכניסה הביתה אחרי יום ארוך ולעיתים מתיש ולחוץ, בשילוב עם הרצון להירגע ולהתפנק, גורמת לנו לרצות לאכול כדי להנעים יותר את ההרפיה של סוף היום. הניסיון לדלג על ארוחות כדי לא לבזבז זמן עבודה, יתנקם בנו ברגעים אלו בערב כשנכנס הביתה רעבים שמהרגע שנתחיל לאכול, לא נצליח להפסיק. כדי למנוע התנפלות שכזאת מכל סיבה, כדאי לנסות לא להיכנס הביתה רעבים, ולדאוג שבבית תהיה ארוכה בריאה שמחכה לנו בלי שנאלץ להכינה ובינתיים ננשנש מכל הבא ליד. אכילה כתוצאה מעייפות חזרתם מאוחר הביתה ואתם עייפים ומותשים אבל לא הולכים לישון כי לא רוצים לוותר על הזמן להירגע קצת עם עצמכם מול הטלוויזיה? כדאי לדעת שכשאנו עייפים, הגוף מפריש הורמון שמעורר תיאבון ותחושת רעב ולכן העייפות גורמת לאכילה עודפת ועלולה לגרום להשמנה. נסו לזהות את העייפות והשתדלו ללכת לישון אם אפשר במקום לאכול באותו רגע. לפרטים נוספים: http://www.starkist.co.il/ צילום:טל סיון ציפורין

 
 
בילוי
ספרים
צרכנות
ילדים ונוער
תיירות אירוח וטיולים
אופנה
אנשים טובים באמצע הדרך
מבצעים
עצות ולא מהשרוול
מי ומה..מה חדש?